Психологічні закономірності особистості в підлітковому віці
Молодшому
підліткові властиве почуття дорослості, тобто його ставлення до самого себе як
до дорослого, його уявлення чи відчуття себе повною мірою дорослим. Основні
показники цього відчуття:
-
виникнення потреби в ставленні до них як до дорослих. У разі ігнорування цієї
потреби вони ображаються, виявляють різні форми протесту: неслухняність, брутальність,
упертість, починають конфліктувати;
-
наявність прагнення до самостійності й бажання захистити деякі сфери свого
життя від втручання дорослих. До таких сфер належать стосунки з товаришами,
дозвілля, навчальні обов’язки;
-
вироблення власної лінії поведінки всупереч дорослим. Так, вони наполягають на
тому, що певні навчальні предмети їм не потрібні й жодні «виховні впливи»
дорослих на них не позначатимуться. Вони можуть не погоджуватися з оцінками й
думками одних товаришів, віддаючи перевагу іншим.
У
підлітковому віці відбувається інтенсивне формування самосвідомості,
самооцінки, з’являється підвищений інтерес до самого себе.
Підлітка
не влаштовують межі, встановлені дорослими. Він відчуває себе більш самостійним
і вимагає визнання цього. Колишні стосунки з дорослими його вже не
задовольняють. Він хоче бачити з боку дорослого повагу до себе, довіру,
рівноправне ставлення, сподівається, що йому буде надана самостійність. Тому
дорослим слід змінити ставлення до підлітка: побачити те нове, що в ньому з’являється, в чому він уже став дорослим, більше
довіряти йому, виявляти повагу, такт, надати йому більше самостійності.
У підлітка є дві системи взаємин: з ровесниками та
дорослими. У цих системах він по-різному виявляє себе. Так, удома підліток
буває тихим, слухняним, а в колі ровесників – лідером, ініціатором.
Розвиток підлітка – це завжди рівняння на
дорослого. Підліток прагне поводитись як дорослий,мати вигляд дорослого,
володіти тими самими, що й дорослий, правами та можливостями. Рівняння на
дорослого може виявлятися й через наслідування ровесника чи старшого товариша.
Підліток чекає від дорослого визнання й підтримки,
але не хоче відверто визнавати цього. Таку складність і суперечливість
внутрішньої позиції підлітка дорослий мусить зрозуміти й прийняти, і на основі
цього розуміння будувати свої стосунки з ним. Дорослий мусить бути товаришем
підлітка, але товаришем особливим, відмінним від ровесника. «Дорослий товариш
поруч» - це гасло має бути шайважливішою умовою виховання й розвитку підлітка.
Неухильне виконання цієї вимоги може забезпечити благополучне формування його
особистості.
Найкращий метод виховання підлітка – задушевна
розмова, проникнення в його внутрішній світ, почуття поваги до його
особистості, прийняття його критики дій дорослих.
Заборони й покарання у підлітка призводять до
озлобленості, бажання помститися за приниження.
Важливо, щоб зміна ставлення дорослого до підлітка
випереджала його вимоги, а не була відповіддю на них. Якщо дитина сама, зі
своєї ініціативи почне ламати межі стосунків, що не задовольняють її, то
дорослий може опинитися в становищі людини, змушеної поступатися своїми
позиціями. Це може призвести до конфлікту, внаслідок якого розвинеться
відчуженість.
Підліткові властивий нестримний потяг до
спілкування, колективу, спільної діяльності з товаришами. Це прагнення потрібно
спрямувати в належне русло, і роль того, хто спрямовує, має взяти на себе
дорослий.
Вибір друзів відбувається за подібністю поглядів на
життя, за переконаннями, які ще не зрілі. Підлітки часто об’єднуються в групи. Нерідко спрямованість цих груп насторожує вчителів і
батьків. Вилучити дитину з такої компанії буває вкрай важко.
Немає коментарів:
Дописати коментар